Heroji

Heroes je američka drama koja govori o ljudima koji su se jedan dan probudili i shvatili da imaju izvanredne moći. Njihove sudbine je povezalo proročanstvo o katastrofi, nuklearnoj eksploziji u središtu New Yorka. Autor je Tim Kring. Moram priznati da sam u ovom tekstu znatno odstupio od poznatog formata recenzije. Nisam se koncentrirao na radnju, već sam pokušao naglas… ovaj, na slovo, razmišljati o svemu što me kopkalo u zadnje vrijeme a ima neke povezanosti sa ovom serijom.

O čemu se tu radi?
Priča se vrti oko Rockyjevog sina Petera Pettrellija koji sanja čudne snove o bacanju sa 10. kata i njegovog brata Nathana koji se kandidira za kongres pa ne želi da mu Peter sve pokvari svojom emo frizurom. Tu je i prsata upravo-navršila-18 čirlidersica Claire koja u slobodno vrijeme snima Jackass, pa Hiro, programer iz Tokija, koji ima toliko zanimljiv posao da mu vrijeme stoji. Moram spomenuti i Isaaca Mendeza, slikara-narkića, čije slike pokazuju nadolazeću apokalipsu ali ne i dobitne loto brojeve. Matt Parkman, njujorški policajac koji, dok se ne puca sa krafnama, pokušava uloviti serijskog silovatelja lubanja i ubojicu, Sylara, pa Nikki koja se bavi vrlo profitabilnom granom porn industrije kako bi prehranila svojeg sina Micaha kojemu je želja jednog dana upisati FER. Mohinder Suresh je profesor u Indiji i sin poznatog genetičara koji je ubijen u New Yorku. On pokušava otkriti ubojicu vozeći taksi kroz grad. Ha, što ćete, mora se nekako početi. Ne smijem zaboraviti tajnovitog gospodina sa retro naočalama za kojeg samo znamo da je nekako upleten u ubojstvo g. Suresha.

Kao da sam u kinu

Gledajući Heroese imate osjećaj deja vua. Dobro poznati stripovski štih je optimiziran do krajnosti kako bi se dobila holivudska popularnost ali i holivudska zarada. Kao da su pokupili brdo ideja iz uspješnih (blockbuster) adaptacija stripova i sve to saželi u 40 minuta. Dobro su pogodili jer, Heroesi , su jedna od najgledanijih novih serija kako u SAD-u tako i u cijelom svijetu. Zabrinjavajuće je koliko je utrošeno u reklamu jer se odmah nameće pitanje, koliko je onda utrošeno u produkciju? Već duže vrijeme se susrećem sa kojekakvim šmrkavcima koji mi daju savjete o tome što bi trebao gledati a što ne. Ispada da svaki idiot zna za Heroese iako još nisu emitirani u Hrvatskoj. To se ne događa kad spomenem Veronicu Mars. Dobro, teško da to može začuditi bilo koga tko je i malo upućen u torrente i Internet općenito. No to samo govori koliko je dobar posao napravio NBC. Vidi se da polažu velike nade u Heroes da ih izvuče iz ove rupe u koju su upali i ne žele ništa prepustiti slučaju. Kako će se taj power-hungry mentalitet odraziti na kvalitetu, ne znam, ali ni ja neću blejati kao tele. Moram odmah ići preispitivati svoj ukus. Toliki hype se je oko ove serije digao da katkada probam pauzirati, pogledati ekran iz drugoga kuta i pitati sebe da li ja to gledam zato što drugi gledaju? Odgledao sam epizode do velike zimske stanke i, kako sam htio nešto napisati o seriji, pokušao sam pronaći neke slabe točke u radnji, glumi, efektima, bilo čemu. Dobro, o glumi uvijek ima za pričati ali kako nisam neki stručnjak po tom pitanju, ne želim govoriti bedastoće. Dokaz toga je i popis sranja kojih gledam. No, što se ostalog tiče, jednostavno nisam mogao pronaći ništa loše. Neke stvari su se odvijale baš onako kako sam priželjkivao, kao da mi netko čita misli i snima u pokretu. Mislim da je to zbog toga što sam fan betmena, supermena, x-mena i ostalih ne-gej-mena a Heroesi su kao stvoreni za takve brainwashane sotone kao ja. Dakle, radnja ide kao da čitate strip, no daleko od toga da je predvidljivo, tu se je serija ugledala na Lost.

Informacije, operacije, frustracije

Pravilo svakog dobrog mađioničara je da nikada ne odaje svoje trikove. Kada bi odao tajnu izvedbe, nestao bi interes za taj trik. Najbolje je da publika nikada ne sazna tajnu trika, onda možete musti pare godinama. Formula za uspjeh glasi, otvoriti sa vatrometom i onda držati tajnu što je duže moguće. S druge strane, scenaristi nisu mađioničari. Oni moraju, s vremena na vrijeme, dati rješenje neke zagonetke, inače će gledatelji izgubiti interes. Ja mislim da scenaristi ni sami ne znaju rješenje. To im daje fleksibilnost u određivanju daljnjeg tijeka stvari ali moraju jako paziti pri implementaciji novih ideja. Otac takvog odgađanja davanja informacija je gospodin cliffhanger. Koliko ste puta spominjali svece kad ste na kraju epizode vidjeli riječi “to be continued”? Gamad to stave baš prije raspleta i tako vas natjeraju na gledanje sljedeće epizode koja je obično za 3 godine jer jebeni HRT nije kupio još sve nastavke. Mangupi koji su radili Alias su otišli korak dalje i normalnu fabulu, uvod-zaplet-vrhunac-rasplet, su jednostavno odrezali nakon vrhunca i strpali rasplet u drugu epizodu (epizoda je izgledala ovako: rasplet, uvod, zaplet, vrhunac). Da sam gledao, onako kako bih trebao, tjedno, rezao bi si žile nakon pilota. Bacite Aliasu amfetamine i LSD i dobit ćete Lost. Nova epizoda, ma čak ni nova sezona u Lostu vam ne daje rasplet, morate čekati kraj serije kako bi shvatili prvu epizodu.

Kakve sad veze Lost ima s tim?

Pa, za početak, pola ekipe je isto. Heroesi su, može se reći, usavršili tehniku opskurnih informacija. Koncept misterije je kopiran od uzora, ali se nastoji konstantno bombardirati gledatelja sa odgovorima (ima i viška pa se sjebu kao po mojem mišljenju na kraju sezone), sa dodatnim diverzijama, pičkama, specijalnim efektima, sporednim pričama… kako bi gledatelj ostao prilijepljen za ekran. Nismo mi, gledatelji, ovce, pa da ne kužimo kad nam netko prodaje muda pod bubrege (Daa baš!?). Jako smo frustrirani kad vidimo da nas zajebavaju no, to je kao droga, teško se oduprijeti porivu kad si već navučen. Volim kada scenaristi imaju već stvoren koncept cijele serije unaprijed. To mi govori kako je svaka riječ u seriji na svojem mjestu i kako je svaka važna za glavnu priču. Onda sam siguran da nema ispraznog skullfuckinga. Mrzim one epizode kojima je cilj samo popuniti prostor, u kojima su autori ostali bez ideja jer su upravo završili priču u epizodi prije. Tu je pravi majstor J.M. Straczynski, koji je isplanirao 5 sezona i zapisao u svojoj knjižici koju je držao na sigurnom. U slučaju da se bilo koji glumac ozlijedi, serija ne mora biti prekinuta niti mora doći do ne planiranih promjena u radnji. Adekvatna zamjena, u vidu dodatnog lika ili pak potpuno nove priče je spremna. Nekad treba pripremiti i nekoliko različitih krajeva. Tako se stvara serija! Tako se pripovijeda u TV svijetu! Što ste dobili sa takvim planiranjem? Priča je fleksibilna, otporna na logističke i kadrovske promjene. Gledatelji onda mogu sudjelovati u otkrivanju priče, otkrivanju misterije. Dobro, da li je sad moguće saznati kraj iz gledanja samo prve sezone je upitno. Katkad je sam put važniji od početka i kraja. No, gledajući Babylon 5, svaka riječ je doista važna. Doista, u 1 sezoni otkrijete brdo stvari koje vam tek kasnije počinju imati smisla (rečenica tj.pitanje. Npr. Who are you? What do you want?) Kring kaže da ima nekoliko sezona u planu. Kako radnja odmiče, likovi se razvijaju, isprepliću se različite priče pojedinih likova i spajaju u jednu. Vrhunac je, na kraju sezone, spojiti priče svih likova u jednu, urediti ih kao za masovni portret i napokon dati rasplet.

Save the cheerleader, save the survivors of Oceanic Flight 815

Lost i Heroesi su isto sranje – drugo pakovanje. Obe serije su ispekle zanat davanja informacija na kapaljku tj. jebanja u mozak. Dok nas Lost pokušava razbuditi ispreplitanjem likova na otoku, flashbackovima i razvijanjem mitologije (dharma, otok, noge s četiri prsta…), Heroesi nas utapljaju u akciji (fajtovi), specijalnim efektima (moći), konstantnim dodavanjem novih likova i ispreplitanjem postojećih. Sad će još dodati samuraje, princeze, katane i harakirije. No jednu bitnu razliku sam uočio. Heroesi su stvoreni za geekove. Stvoreni su za generacije koje su čitale stripove i razmišljale kakav bi bio život sa super-moćima. Činjenica je da smo kao hihotave školarke kad jedan od heroja nabaci jednu takvu skupu demonstraciju. Vidi se da je to razvijena industrija jer uočeno je određeno zasićenje postojećim likovima i, već za drugu sezonu, najavljuje se mnogo novih glumaca, novih likova sa novim moćima koji će nas opet zarobiti za ekran. Lost, na drugu stranu, privlači drugi tip geeka, ljude koji svršavaju na Stephena Kinga, Twillight Zone i Twin Peaks. Takve ljude intrigira misterija, iskrivljavanje stvarnosti, šahovske bitke i debate o beskonačnom svemiru i prolaznom vremenu. Oni ne žele odgovore, nego samo pitanja kako bi sami mogli odgovoriti na njih. To vam je kao potraga za smislom postojanja, svetim gralom modernog znanstvenika. Upravo zato i postoje mnoge teorije o smislu i cilju među poklonicima takvih serija (za Lost je dugo vremena bila popularna teorija o čistilištu dok ju sami tvorci nisu odbacili kao netočnu). Vidite kako dvije, naizgled različite serije, koriste iste metode kako bi nas prikovale za fotelju. Igre, webizode, stripovi, dvdi, dvd dodaci, promocije, pojave na talk showovima, konvencijama… jednom riječju viralni marketing. Nažalost, i ja sam dio tog marketinga a sad ste i vi.

Svuda oko nas, pomrčina

Pomrčina je važan dio priče ali još važniju ulogu ima u marketingu. Kao i u Lostu ali i većem broju novih serija postoje simboli koji imaju veliku ulogu u ostvarivanju identiteta serije. Simboli služe kako bi katkada samim pojavljivanjem skratili priču i ukazali gledateljima ključne točke koje moraju pratiti. Isto tako, izgledaju kul i, ako ništa drugo, prodaju se na majicama i wallpaperima. Heroesi imaju svoje simbole.

Postoje dva elementa koja se pojavljuju tokom 1 sezone: neobična krivulja oblika slova f i pomrčina.

Krivulja je simbol koji se pojavljuje vrlo često. U epizodi 12, simbol se pojavljuje na dršci mača i tada saznajemo da je simbol kombinacija dvije Kanji znamenke才 (Sai) što znači ” Veliki talent” i 与 (Yo) što znači “Božji poslanik”. Službeno priopćenje pojašnjava značenje kao “Bog šalje veliku moć”. Simbol se pojavljuje na nevažnim stvarima ali isto tako i na stvarima koje su važne za radnju. Pojavljuje se i na nekim važnim likovima. Pomrčina je, uz to što je i logo serije, vrlo česta slika koja se pojavljuje kroz cijelu seriju. Doduše, špica serije nam pokazuje zemljinu pomrčinu, zemlja pokriva sunce što se može vidjeti sa neke promatračke pozicije koja se nalazi u svemiru. Pomrčina sunca će očito biti dio velike priče koja se nastavlja na drugu sezonu.

Industrija je kurva

Ovo je rijetka serija koju pratim kako izlazi. Takvo mučenje je definitivno drugačije od onoga kad skupite 6 sezona i pogledate ih u jednom danu. Ovako puno više pazite na detalje. Isto tako, ulazite u scenarističke zamke onako kako su ih oni zamislili, čisto zato jer niste spojlani i ne znate što će se događati kasnije u sezoni. Uz to, tu su i one frustrirajuće pauze između epizoda koje ipak koristite kako bi pretražili forume za nekim novim spoznajama, teorijama itd. Postoje i one velike pauze koje vas jednostavno razljute. Izgleda da nisam jedini sa takvim frustracijama. Naime, kada su se Heroesi nastavili emitirati poslije blagdanske pauze (12. i 1. mjesec), dio gledatelja se izgubio. Taj pad gledanosti je uočen i odmah se pretpostavio još veći pad zbog snimanja nove sezone. Očito NBC mrzi gubiti pare pa je odmah krenuo u akciju. Rezultat je pokretanje nove serije koja će popuniti rupu između sezona. Heroesi se neće prikazivati tokom svibnja (may sweeps) sljedeće godine. Završit će svoju 2. Sezonu sredinom travnja. 6 epizodna spinoff mini serija Heroes: Origins će se prikazivati kroz 6 tjedana nakon što se emitira finale 2. sezone. Origins će biti smješten u Heroes svijet i svaki tjedan će se baviti drugom osobom koja posjeduje super-moći. Još se ne zna da li će se pojavljivati i glavni glumci. Onaj lik koji bude najpopularniji, nastavit će svoju priču u seriji, tj. glavnoj priči. To mi smrdi na Big Bradera.

Svemu mora doći kraj/nastavak

Kao što sam rekao, serija je bila savršena do te velike pauze. Nakon toga, stvari su se malo razvodnile. Manje je novih likova, što odmah smanjuje i broj fancy specijalnih efekata. Stvari se polako privode kraju sezone no umjesto da se onda radnja ubrzava, pokušavaju se pojednostaviti stvari. Manje novih likova vidimo jer se fokusiramo na stare, na bolje upoznavanje. Isto tako neki likovi završavaju svoje priče u svrhu tog pojednostavljivanja (klišejno umiranje). Okupljaju se glavni likovi u grupice što bi trebalo kulminirati njihovim zajedničkim spašavanjem svijeta (odnosno New Yorka). Izgleda sve nekako sklepano na brzinu, kao da je bilo u planu još epizoda u kojima bi se neke stvari objasnile i nekim likovima priče razriješile. Nikki i Jessici ovako fali closure jer je ta priča gurana kroz cijelu sezonu da bi na kraju ostali bez objašnjenja. Isto tako njihova priča se isprepleće sa Lindermanom čija je priča tako glupo završila da vjerujem kako ima još. Gledanjem Aliasa sam bogatiji za jedno iskustvo koje kaže: Nitko nije sigurno mrtav. Sam kraj sadrži spajanje priča svih likova na način u kojem neki likovi postaju redundantni i tu se vidi ta brzopletost i šlampavost.

Što će biti u drugoj sezoni?

Dakle, na kraju smo vidjeli zaokruživanje jedne priče i stvaranje druge. Uočili ste sigurno i ne baš suptilno guranje novog glavnog zlikovca. Naravno da su neka pitanja ostala neodgovorena. Tu smo mogli vidjeti mnogo rupa u scenariju. Uopće ne sumnjam da će to objasniti u slijedećoj sezoni no očito je da su scenaristi bez muda. Bezvezni odstrijel nekoliko likova je ispao, iako najavljivan, bez onoga osjećaja da će nam nedostajati. Ispalo je da uopće nije nitko ni odapeo papke jer je okupljanje ekipe za drugu sezonu, na neizravan način, reklo tko zapravo ostaje. Izgleda da je samo crnja-casper za pravo otegnuo papke. Najvažnije je da će se veliki akcijski junak 21. stoljeća Greg Grunberg vratiti, da nema njega odrekao bi se gledanja TV-a. Iako, to smo znali jer čovjek je već preživio špijune-ubojice, teroriste, mutante, gilmorice, tako da će ono malo metaka što je popio u zadnjoj epizodi lako ispljunuti ili poznavajući njega, probaviti i krenuti dalje. Zachary Quinto (Sylar) će biti zaposlen snimanjem novog Star Treka pa ga neće biti kroz pola sezone. Tu dolazi na scenu novi zlikovac, o kojem ne znamo još ništa. Nova sezona počinje 24. rujna.

Nove face

Nick D’Agosto će biti novi jebač na sceni, zadužen za Claire naravno. Ne znam u kojem to smjeru žele ići pošto se za prošlog jebača ispostavilo da je peder (Zack, ako se sjećate lika. BTW taj glumac je sada u The Sarah Connor Chronicles. Glumi Johna Connora) Inače Nicka ste možda prepoznali iz The Office-a kao Janeinu sekretaricu. Njegov lik u herojima će imati neke moći, pretpostavljam da će moći razbijati zidove sa kitom il tako nešt. Daniu Ramirez smo već spomenuli ovdje.

Barry Shabaka Henley (Close to Home) će biti detektiv, Holt McCallany (CSI: Miami) vođa irske bande, David Anders (Alias) će biti Takezo Kensei – samuraj ratnik, Lyndsy Fonseca (How I Met Your Mother) dobra čirlidersica, Dianna Agron (Veronica Mars, Shark) zla čirlidersica, Janel Parrish (Bratz) opet čirlidersica, Dominic Keating (Enterprise, Beowulf) će biti irski mafijaš i japanska pjevačica Eriko Tamura koja će glumiti japansku princezu. Šećer ide na kraju. Vrlo talentirana Kristen Bell (Veronica Mars) će se također pridružiti ekipi Heroja kroz 13 epizoda. Vjerojatno će biti bad girl i imati će, citiram, “vrlo kul” supermoć. Vrijedi spomenuti da je gospođica odbila ulogu u Lostu, čisto zato da razljutim kolegu Statlera. Obratite pozornost na Andersa koji je tako dobro portretirao Sarka u Aliasu da vjerujem kako će, zajedno sa gđicom Bell, dati novu dimenziju ovoj seriji. Samo zbog njih dvoje vrijedi gledati sljedeću sezonu.

A kad će to kod nas doći?

Što da vam sada pričam kada službenih informacija nema. Nekoliko domaćih časopisa je već davno objavilo da je HRT kupio Heroese i planira ih emitirati početkom jesenske sheme no dok se to ne dogodi, ovo su sve rekla-kazala. Isto tako, jesen je već počela no o Heroesima ni riječ nismo čuli. Ne brinite se, HRT ima jako dobar razlog za čekanje. Radi se o vrlo promišljenom planu da zavlada svijetom i nametne plaćanje pretplate svima na planeti.

Hold the press: Heroji na novojTV

6 Odgovora to “Heroji”

  1. Odlicna recenzija. IMO, serija je postala smece tamo negdje krajem 11-12 epizode. Finale sezone ne zelim ni komentirati. Uopce nemam neku zelju gledati drugu sezonu, ali vrlo vjerojatno hocu jer gospodina Sarka i Veronicu Mars volim gledati u bilo kojem obliku na malom ekranu.

  2. waldorf Says:

    Što bi rekao kolega Statler: Saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaark! Ja brijem da bi Sark i Veronica bili dobri agenti/detektivi. E to bi bio spinoff!

  3. Meni je kraj prve sezone bio odlican. I da, recenzija je jako dobra, samo tako naprijed.

  4. šta vi mislite ako onaj leteći klinac razdjeviči Claire, hoće li se ona regenerirat i ponovno (p)ostat djevica?

  5. Ma taj lik je peder, vjerojatno. Pitanje je, pošto on leti i njezin stari leti… jel incest ilegalan u državi u kojoj sad jesu?

  6. po mom mišljenju bezveze serija…… pokušala sam gledat ali ne mogu……. Nije to LOST.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s

%d bloggers like this: